خانه / مدیریت و رهبری / استارت آپ و کارآفرینی / بزرگ ترین اشتباهات رایج کارآفرینان بزرگ چه بوده است؟

بزرگ ترین اشتباهات رایج کارآفرینان بزرگ چه بوده است؟

بسیاری از افراد هنگام شروع سفر کارآفرینانه شان به دنبال بهترین راه هستند، یعنی داشتن چرخه  ای کوتاه و موفق که پر از تصمیمات درست و در جهت رسیدن به هدف باشد. همه افراد حین انجام کار تردیدهایی دارند، اما اکثر آنها فکر می کنند راهی که می روند، بهترین راه است. آنها معمولاً از دیدن تأثیرات بلندمدت ناتوان  هستند.

حقیقت این است که همه کارآفرینان مرتکب اشتباهات زیادی می شوند؛ برخی از این اشتباهات صدمه بیشتری به بودجه آنها می زنند و برخی دیگر نیز اثرات کمتری دارند، اما بزرگ ترین اشتباهات چطور؟ این اشتباه ها ثبت می شوند و دیگر هرگز نمی توان جبران شان کرد.

ما معمولاً به خاطر کارهایی که نکرده ایم، خود را سرزنش می کنیم، اما باز هم در اشتباهیم؛ نرسیدن به موفقیت در کسب وکار، ممکن است به  علت انجام  دادن برخی کارها نیز باشد.

به همین دلیل از ۱۲ کارآفرین درخواست کرده ایم درباره سه چیز برای مان حرف بزنند؛ بزرگ ترین اشتباهات شان، درس هایی که از این اشتباهات گرفته اند و اینکه چه دلیلی وجود دارد که دفعه بعد مرتکب آن نشوند.

 

مقاله مرتبط:۹ چیز که آدم‌های عادی راجع به کارآفرین‌‎ ها درک نمی‌کنند

 

 

۱- من تلاش می کردم همه کارها را خودم انجام دهم

بزرگ ترین اشتباهی که مرتکب شدم، این بود که تلاش می کردم همه کارها را خودم انجام دهم. به جای اینکه بیرون بروم و با افراد جدید ملاقات کنم، ایده ها یم را به  اشتراک بگذارم و فرصت های تازه ای برای خودم ایجاد کنم، در انزوا کار می کردم.

هرچه در کسب وکارتان افراد بیشتری بشناسید، احتمالش بیشتر است که فرصت ها و ارتباطاتی پیدا کنید که به موفقیت سریع ترتان کمک کنند. اکنون تا جایی که می توانم با افراد مختلف ملاقات می کنم؛ از وبلاگ نویس ها و روزنامه نگاران تا تاجران و کارآفرینان محلی. شبکه بزرگی از ارتباطات، شروع کسب وکار جدید را بسیار ساده تر می کند.

 

مقاله مرتبط:کارآفرینان برتر جهان و داستان موفقیت آنها

 

2- ما به جای اینکه مشکل را حل کنیم یا با متخصصی صحبت کنیم، کار را رها می کردیم

یکی از اشتباهات بسیار بزرگی که من در کسب وکارم مرتکب شدم، زمانی بود که بیست وچندساله بودم و نخستین شرکتم را تاسیس کردم. این شرکت درواقع نوعی کارگزار ایجاد وب سایت و ارائه راه حل های تبلیغات الکترونیکی بود. من و شریکم هیچ چیز درباره وب سایت ها نمی دانستیم، اما برای فروش ایده های واقعاً خوبی داشتیم.

در مدت بسیار کمی ما بیش از ۲۰۰ مشتری پیدا کردیم، اما مدیریت پروژه  و راه حل های مان خوب پیش نمی رفتند، معمولاً قیمت بسیار پایین بود و وعده های بسیاری می دادیم. اشتباه ما این بود که کار را رها کردیم و شرکت را با قیمتی بسیار پایین به کارگزار بزرگ تری فروختیم.

ما مشتری های خودمان را داشتیم و در کار فروش نیز موفق بودیم. من واقعاً خودمان را سرزنش می کنم که چرا قدری تلاش نکردیم، شاید همکاری با شریک سومی که در وب سایت ها تجربه داشت، ممکن بود به ما کمک کند. از آن زمان متوجه شدم که ایجاد یک کسب وکار به زمان زیادی نیاز دارد و همیشه از صفر شروع  کردن راه حل مناسبی نیست. این درس بزرگی بود که من خیلی زود یاد گرفتم.

 

مقاله مرتبط:چطور بدون خالی‌بندی استارتاپ را سرپا کنیم؟

 

3- من به همکاران قبلی ام فشار نمی آوردم که بیشتر کار کنند

بزرگ ترین اشتباه من در کسب وکار این بود که ارزیابی لازم را انجام نمی دادم. همچنین من کار همکاران پیشینم را بررسی نمی کردم. درنتیجه بارها با مشکلات جدی روبه رو می شدم.

این مسئله معمولاً برای بنیان گذارانی اتفاق می افتد که همکاران بازاریابی شان ارزش چندانی برای کار آنها قائل نیستند. بازاریاب ها گمان می کنند کارشان تنها زمانی آغاز می شود که چند ماه از سرمایه گذاری شما گذشته باشد و پس از آن با ورود به صحنه می توانند کار را تمام کنند.

من چیزی حدود ۱۴ ماه از زندگی ام را به  این  شکل از دست دادم. خوشبختانه اکنون شریک فوق العاده ای برای بازاریابی پیدا کرده ام.

 

مقاله مرتبط: 25 ویژگی کارآفرینان موفق

 

4- من برای تأمین هزینه ها فقط روی مشتری ها حساب می کردم

بزرگ ترین اشتباه من این بود که برای تأمین هزینه ها فقط به دنبال مشتری ها بودم و به فکر ساختن رابطه های قوی نبودم. این کار در وهله اول پول خوبی برای شما به همراه می آورد، اما ناراحتی ها و کژفهمی های زیادی نیز در ادامه ایجاد می کند. همچنین پول نمی تواند توان صرف شده  تان را جبران کند و [لزوما] تجربه خوب یا کسب وکارهای بیشتری برای تان به همراه ندارد.

 

مقاله مرتبط:آشنایی با انواع کارآفرینی

 

5- من متوجه نبودم کسب وکار ایجاد کرده ام

بزرگ ترین اشتباه من این بود که متوجه نبودم کسب وکاری آغاز کرده ام. زمانی که برای نخستین بار کسب وکار وبلاگی خود را راه انداختم، چیزی بیش از سرگرمی نبود و در نتیجه آن را چندان جدی نمی گرفتم؛ با وب سایت های نامناسبی کار را شروع کردم، اشتباهاتی در طراحی داشتم و… . این وضعیت باعث شد مجبور شوم کار را دوباره از ابتدا شروع کنم، چراکه بسیاری از افراد، من را ابتدا جدی نمی گرفتند.

 

مقاله مرتبط:مهم‌ترین عادت یک کارآفرین موفق چیست؟

 

6- من کار را بدون وجود استراتژی روشن شروع کردم

بزرگ ترین اشتباه من این بود که روی استراتژی ام تمرکز نکرده بودم و درنتیجه اسیر اتفاقاتی شده بودم که به صورت روزمره رخ می دادند. اگر استراتژی مستحکم و روشنی داشتم و آن را اولویت اول خود قرار می دادم، تعیین فعالیت هایی که در گام های بعد باید انجام می دادم، بسیار ساده تر می شد، اما من فقط به دنبال این بودم که کار را انجام دهم.

بسیار مهم است که مسیر خود را درک کنید، بدانید چگونه تصمیم  گیری و روی چیزی تمرکز کنید که برای گام بعدی بیشترین اهمیت را دارد. اکنون من ابتدای هر هفته زمانی را به بررسی استراتژی های ماهانه و هفتگی کسب وکارم اختصاص می دهم.

 

مقاله مرتبط:نکاتی کاربردی درباره طراحی لوگو که استارتاپ‌ها باید بدانند

 

7- من در ابتدا اتحاد خوبی ایجاد نکردم

بزرگ ترین اشتباه من در زمان تأسیس شرکت این بود که اتحاد مناسبی ایجاد نکردم. شروع کسب وکاری تک نفره ابتدا کمی ارزان تر و ساده تر بود، اما دو سال بعد زمانی که ساختار شرکت را عوض کردم، زمان و پول بیشتری صرف این کار شد.

8- من برای مدیریت مالی، به فرد کاملاً غریبه ای اعتماد کردم

من ۱۸ کسب وکار داشتم، درنتیجه اشتباهات بسیار زیادی مرتکب شدم و درس های زیادی هم گرفتم. بزرگ ترین درسی که گرفتم، درباره اعتماد به فردی بود که حسابداری و مدیریت پرداخت های من را برعهده داشت. این فرد بیش از ۸هزار دلار از پول های من را دزدید. درسی که گرفتم، این بود که بدون بررسی پیشینه افراد هرگز به آنها اعتماد نکنم.

9- من برای جهش، مدت زیادی صبر کردم

بزرگ ترین اشتباه من این بود که برای جهش به دنیای کارآفرینی، بیش  از حد صبر کردم. درواقع دلم می خواست پیش از شروع کار، همه   چیز عالی باشد، اما راستش را بخواهید بهتر است کار را با هر چیزی که دارید، آغاز کنید و در طول مسیر تجربه اندوزی کنید. آن وقت می توانید با توجه  به چیزهایی که یاد گرفته اید و بازخوردهایی که دریافت کرده اید، کارتان را بهبود بخشید.

10- بهتر بود سماجت بیشتری به  خرج می دادم

بزرگ ترین اشتباه من در کسب وکار این بود که خیلی سریع کار را رها می کردم. در بسیاری از موارد ایده خوبی داشتم، چند ماه روی آن کار می کردم و پس از اینکه نتایج فوق العاده ای به دست نمی آمد، آن را رها می کردم. اگر واقعاً به چیزی باور دارید، باید با سماجت آن را دنبال کنید.

 

مقاله مرتبط: 10 ایده کسب و کار برای علاقمندان به کارآفرینی اینترنتی

 

۱۱- در توسعه کارم عجله کردم و به همین علت ۲۰هزار دلار از دست دادم

بزرگ ترین اشتباه من در کسب وکار که بیش از ۲۰هزار دلار برایم هزینه داشت، این بود که تلاش کردم خیلی زود افرادی را استخدام کنم و مقیاس کار را افزایش دهم. اوایل سال ۲۰۱۵ از طریق تبلیغات فیس بوکی، تی شرت می فروختم. چند کمپین موفق داشتم و فکر کردم اگر بتوانم تیم خوبی استخدام کنم، می توانم به سرعت مقیاس کار را افزایش دهم و پول خوبی به جیب بزنم.

درنتیجه تصمیم گرفتم تیم کاملی برای خودم دست وپا کنم: مدیر پروژه، مدیر تبلیغات فیس بوکی، پژوهشگر و طراح گرافیک، اما کارها آنچنان که من فکر می کردم، پیش نرفت. درواقع مهارت لازم برای ارائه آموزش های مناسب به تیمم را نداشتم و درنهایت زمان بسیار زیادی صرف کاری شد که هرگز موفق نبود. میزان ضرر من قدری بالا بود و هر ماه چیزی حدود ۲ تا ۳هزار دلار از دست می دادم، درنتیجه بعد از شش ماه تصمیم گرفتم کار را تعطیل کنم. اگر بتوانم یک بار دیگر  سراغ این کار بروم، ابتدا یک نفر را استخدام می کنم و پس از اینکه کار را یاد گرفت، نفر بعدی را استخدام می کنم.

 

مقاله مرتبط:بدون نیاز به سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه کنید

 

۱۲- من برای تیمم، روی اعضای مناسبی سرمایه گذاری نکردم

بزرگ ترین اشتباه من این بود که برای تیمم، روی اعضای مناسبی سرمایه گذاری نکردم. در ابتدای کار پولم را صرف محصولات و خدمات ارزان تر می کردم و نتایج ناامید کننده ای به دست  می آمد، اما در ادامه کارم را با این فلسفه ادامه دادم؛«کاری را که خودتان در آن بهتر هستید، انجام دهید و بقیه را برون سپاری کنید». به این ترتیب شروع به استخدام افرادی کردم که کارشان در حوزه های مختلفِ کسب وکار از من بهتر بودند. این تغییری بود که کارم را متحول کرد.

تفکرات نهایی

برخی اشتباهات، بسیار بزرگ  هستند و درنتیجه هزینه زیادی به شما تحمیل می کنند، به طوری که احساس می کنید دیگر نمی توانید آن را جبران کنید، اما فراز و فرود از بخش های طبیعی هر چرخه ای است: چه در زندگی و چه در کسب وکار. بعد از شکست، اشتیاق تان را برای ادامه کار از دست ندهید.

اما در ذهن داشته باشید که اشتباه  کردن بزرگ ترین مشکل شما نیست؛ باید تلاش زیادی کنید تا دیگر خود را سرزنش نکنید و بدون توجه به دوران سخت گذشته کار را ادامه دهید.

درباره ی salameh_hs

همچنین ببینید

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه چیست؟ و نقش آن در کسب و کار

ریشه‌ی مدیریت پروژه به روش‌ها و فرآیندهایی برمی‌گردد که حدود صد سال پیش در کسب‌و‌کار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *